Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Koszty likwidacji spółki z o.o.

Koszty likwidacji spółki z o.o.

Decyzja o zamknięciu firmy, którą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) wiąże się z obowiązkiem poniesienia kosztów. Aby zakończyć działalność spółki i wykreślić ją z rejestru przedsiębiorców, konieczne jest poniesienie opłat sądowych i opłacenie taksy notarialnej. Łączny koszt wyniesie ok. 2.000,00 zł.

Opłata notarialna za sporządzenie uchwały o rozwiązaniu spółki i wyznaczeniu likwidatora

Pierwszą z opłat przy likwidacji spółki jest taksa notarialna należna notariuszowi który przygotowuje dokument potwierdzający decyzję wspólników o rozpoczęciu likwidacji. W procesie likwidacji spółki z o.o. konieczne jest sporządzenie protokołu ze zgromadzenia wspólników w formie aktu notarialnego. Ten dokument zawiera uchwałę o rozwiązaniu spółki i jej wprowadzeniu w stan likwidacji. W protokole wskazuje się także osobę, która będzie pełniła funkcję likwidatora, oraz sposób reprezentowania spółki podczas likwidacji. Bez tego aktu niemożliwym stanie się przeprowadzenie procedury likwidacyjnej.

Koszty taksy notarialnej mogą różnić się między sobą zależnie od miast, lokalizacji biur czy renomy notariuszy. Maksymalnie taksa notarialna wyniesie 700 zł netto. Do tego należy doliczyć koszty wypisów aktu notarialnego – 6,00 zł za każdą stronę. Łącznie koszty notarialne nie powinny przekroczyć 1000,00 zł netto.

Jeżeli spółka została założona w systemie S24 i jej umowa nie była zmieniana u notariusza, można uniknąć powyższych kosztów podejmując uchwałę o rozwiązaniu spółki w systemie S24. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu spółki w S24 nie podlega opłacie. Warto to zrobić, jeśli jest taka możliwość, ponieważ ten sposób pozwala zaoszczędzić ok. 1000,00 zł.

Opłata sądowa za zgłoszenie otwarcia likwidacji spółki z o.o. do KRS

Kolejnym krokiem w procedurze likwidacji spółki jest złożenie wniosku o otwarcie likwidacji do sądu rejestrowego. Opłata za złożenie takiego wniosku wynosi obecnie 250 zł. Dodatkowo, należy uiścić opłatę w wysokości 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSIG). Obie opłaty są składane łącznie, co daje koszt w wysokości 350 zł za złożenie wniosku do sądu rejestrowego.

W przypadku spółek zarejestrowanych w systemie S24, łączny koszt wynosi 300 zł.

Wezwanie wierzycieli przez ogłoszenie w MSiG – opłata

Na likwidatorze ciąży obowiązek publikacji ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wzywającego wierzycieli spółki z o.o. w likwidacji do zgłaszania swoich wierzytelności.

Opłata za ogłoszenie jest naliczana na podstawie liczby znaków. Koszt jednego znaku wynosi 70 groszy, a minimalna opłata nie może być niższa niż 60 złotych. Jako znaki traktowane są litery, cyfry, znaki przestankowe oraz odstępy między wyrazami, przy czym każdy znak kosztuje 0,70 zł. Typowa długość takiego ogłoszenia wynosi około 350-500 znaków, co przekłada się na opłatę w przedziale od 245 złotych do 350 złotych, co oczywiście jest wartością szacunkową.

W przypadku nieuiszczenia opłaty w prawidłowej wysokości, likwidator zostanie wezwany do dokonania opłaty uzupełniającej.

Przykład ogłoszenia w MSiG:

Zgromadzenie Wspólników spółki ABC sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu na podstawie uchwały z dnia 30.07.2024 r. uchwaliło rozwiązanie spółki i postawienie jej w stan likwidacji. Wzywa się wierzycieli spółki ABC sp. z o.o., do zgłoszenia wierzytelności w terminie X miesięcy od daty ogłoszenia. Zgłoszeń należy dokonywać na adres spółki: ul. Kwiatowa 12 z siedzibą w Poznaniu.

Wykreślenie spółki z KRS – opłata sądowa

Po zakończeniu procesu likwidacji spółki konieczne jest złożenie wniosku o jej wykreślenie z rejestru do sądu rejestrowego. W tym celu należy wypełnić formularz oraz uiścić opłatę w wysokości 300 zł. Wniosek składa się wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych. Dodatkowo należy opłacić koszt zamieszczenia ogłoszenia o likwidacji spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, który wynosi 100 zł, co łącznie daje koszt w wysokości 400 zł. Opłaty wnosi się łącznie.

Dodatkowe koszty związane z likwidacją spółki z o.o.

To jednak nie wszystkie możliwe koszty powiązane z przeprowadzeniem procedury likwidacyjnej. Do wcześniej wymienionych kosztów należy również dodać wydatki związane z obsługą księgową w trakcie procesu likwidacji. Koszt ten jest często niezbędny, ponieważ w czasie likwidacji spółki z o.o. wymagana jest bieżąca obsługa księgowa, w tym sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz sprawozdania likwidacyjnego.

Jeżeli likwidator zdecyduje się na wsparcie prawne, koszty również wzrosną o wynagrodzenie profesjonalnego pełnomocnika.

Podsumowanie

Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wiąże się z określonymi kosztami. Opłata notarialna za sporządzenie aktu notarialnego z uchwałą o rozwiązaniu spółki uzależniona jest od wyboru notariusza. Nie powinna jednak wynieść więcej niż około 1.000 zł . W przypadku spółek założonych przez S24, podjęcie uchwały o rozwiązaniu spółki w systemie elektronicznym nie podlega opłacie.

Koszty sądowe i ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSIG) za zgłoszenie otwarcia likwidacji do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to 350 zł, a dla spółek likwidowanych przez S24 – 300 zł. Ogłoszenie w MSIG wezwania dla wierzycieli kosztuje najczęściej między 280 a 320 zł. Zgłoszenie wniosku o wykreślenie spółki z Rejestru Przedsiębiorców to z kolei koszt 400 zł. Dodatkowo należy uwzględnić koszty obsługi księgowej, które są ustalane indywidualnie z biurem rachunkowym i koszty wsparcia prawnego, jeżeli spółka chce z niego korzystać.

X

Dane przesłane w formularzu przetwarzane będą zgodnie z polityką prywatności